Fruktoza to naturalny środek słodzący doskonale zastępujący cukier. Już w 1874 roku opublikowano dane o lepszej tolerancji przez organizm ludzki fruktozy niż cukru. Opracowano dietę opartą na spożywaniu fruktozy dla ludzi pragnących zmniejszyć swoją wagę ze skłonnościami do nadmiernego spożywania słodkich produktów . Wykorzystując fakt, że fruktoza nie zwiększa bezpośrednio stężenia glukozy w krwi, zastosowano ją do słodzenia produktów przeznaczonych dla chorych na cukrzycę. Stabilizacja poziomu cukru w krwi, uzyskana na skutek spożywania fruktozy (niski wskaźnik glikemiczny), korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, a także może mieć wpływ na zmniejszenie ryzyka chorób nowotworowych. Badania potwierdzają jej korzystne działanie na mięsień sercowy. Fruktoza jako naturalny cukier znalazła zastosowanie w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Największe spożycie notuje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Fruktozą słodzi się napoje owocowe, mleczne, alkoholowe, świeże i mrożone owoce, konfitury, galaretki, lody i inne desery oraz przetwory owocowe i warzywne. Wykorzystuje się ją do produkcji czekolad i wyrobów czekoladowych, a także słodkich wypieków, zarówno na użytek domowy, jak i na skalę przemysłową. Należy jednak pamiętać, że fruktoza jest słodsza od cukru i dlatego dodajemy jej około 40% mniej niż cukru. Dzięki temu kaloryczność naszych wypieków i przetworów będzie niższa od tych słodzonych cukrem, a smak zachwyci nasze podniebienia. Fruktoza stała się produktem codziennego użytku jako dodatek do kawy i herbaty, a jej niska kaloryczność pozwala nam zapomnieć o zgubnych skutkach słodzenia - o otyłości i związanych z nią powikłaniach zdrowotnych, takich jak nadciśnienie, miażdżyca naczyń krwionośnych czy cukrzyca. Fruktoza zmniejsza także ryzyko wystąpienia próchnicy zębów. Ponadto jest przyjazna dla naszego żołądka, gdyż nie powoduje nadkwaśności i zgagi. Co ciekawe! potwierdzono łagodzący wpływ fruktozy po nadmiernym spożyciu alkoholu. Łyżeczka fruktozy w połączeniu z sokiem z połowy cytryny przyniesie ukojenie
|